Artikelomschrijving
De charme in persoon voor dit traditionele thema van Japanse kunst. Rijkdom aan kleuren, subtiliteit van geur, delicatesse van de bloemblaadjes, pioenroos wordt in Japan beschouwd als de koningin der bloemen.
Betekenis van het ontwerp
Geïmporteerd uit China rond 700, verwierf de pioen, gewaardeerd om zijn geneeskrachtige eigenschappen, gratie en finesse in Japan. Het wordt gewaardeerd om zijn schoonheid en om zijn talrijke en verschillende symbolische deugden. Volgens de legende was het de enige bloem die weerstand bood aan het bevel van keizerin Wu Zetian om in de winter te bloeien en vertegenwoordigt zo onafhankelijkheid. In China is het het embleem van overvloed en sociaal succes, maar het belichaamt ook liefde. Vertegenwoordigd door drie, zijn ze het symbool van de lente.
Gebruikte technieken
Alleen de delicate techniek van Chinkin, die beheersing van gebaren en uitzonderlijke mentale kracht vereist, kan de delicatesse van de pioen illustreren. Deze techniek bestaat uit het graveren van patronen in Urushi-lak met behulp van speciale snijbeitels en een edelmetalen plaat, en het vervolgens daarin inbedden van poeder. De moeilijkheid van deze techniek, geaccentueerd op de gebogen oppervlakken zoals die van de pennen, komt voort uit de noodzakelijke continuïteit van het gebaar dat niet kan worden gestopt. Zodra het werk begint, kan het snijden niet meer worden gecorrigeerd. De lakkunstenaars die over deze knowhow beschikken, mogen geen fouten maken.
Artiest: Yasuji Fumi
Model: Emperor
Introductie jaar: 2009
Als de pen niet op voorraad is, dan kan de levertijd variëren van 1 week tot enkele maanden.